Niet al het papier is hetzelfde. Zo is het gramsgewicht één van de belangrijkste eigenschappen en één van de doorslaggevende factoren voor het juiste gebruik ervan.
Om het perfecte materiaal voor jouw print- of drukwerk te kiezen, moet je met een aantal zaken rekening houden: kleurgebruik, formaat en het juiste gramsgewicht. Maar wat bedoelen we nu precies met gramsgewicht? Als je bijvoorbeeld flyers bij ons besteld, kun je kiezen uit een breed scala aan papiersoorten met een gramsgewicht van 80 tot 300 gram. Dit gewicht betekent niet dat één flyer 80 of 300 gram weegt, het betekent het gewicht per vierkante meter. Dat wil zeggen hoe zwaar een vel van 1×1 meter van het desbetreffende papier is.
Formeel gezien is deze benaming eigenlijk onjuist, omdat het niet een gewicht betreft maar een gewicht per oppervlakte. Het gramsgewicht is afhankelijk van de samenstelling van het papier. De hoeveelheid celstof, vulstof, vocht en coating bepalen het gewicht per vierkante meter. Ook het type vezelbron dat gebruikt is heeft invloed op het gramsgewicht.
De verschillende gewichten
Voor brieven en andere correspondentie wordt eigenlijk altijd 80 grams papier gebruikt, dit is het standaard soort papier. Sommige mensen printer echter liever op iets dikker papier van 90 grams en voor speciale toepassingen kun je, afhankelijk van je printer, nog zwaarder papier gebruiken, bijvoorbeeld 120 of 160 gram. Zwaarder papier is thuis niet te verwerken. Dit heeft te maken met de stugheid van het papier en de bocht die het papier in je thuisprinter moet maken.
In het algemeen wordt papier met een gewicht van 200 g/m2 of meer kartonpapier genoemd, en papier met een gewicht van 600 g/m2 of meer karton.
De juiste dikte voor de juiste boodschap
Aan de hand van het gramsgewicht krijg je niet alleen een indruk van hoe zwaar het materiaal is, maar ook hoe dik en stabiel. Lichter gramspapier is veel dunner en minder sterk dan een zwaarder gramspapier. Voor de meeste producten is deze eigenschap meestal doorslaggevend. Enerzijds bepaalt het de duurzaamheid en de levensduur van het product. Anderzijds zijn het niet alleen visuele indrukken die indruk maken op klanten of zakenpartners. Materiaal kan een doorslaggevende bijdrage geven tot een gewenste indruk. Een stevig en stabiel visitekaartje maakt een andere indruk dan een dun kaartje. Daarom hebben visitekaartjes gewoonlijk een minimumdikte van 250 of 300 gram. Hetzelfde geldt voor briefkaarten: hoe hoger het gramgewicht, hoe resistenter ze zijn en hoe minder schade ze zullen oplopen tijdens de verzending. Extra bescherming wordt geboden door voor een afwerking als vernis of laminaat te kiezen.
Maar dun en licht is niet altijd gelijk aan goedkoop en mindere kwaliteit. Integendeel: afhankelijk van het gebruik en met het juiste ontwerp, kan een lichter product er juist stijlvol en elegant uitzien. Als je bijvoorbeeld reclame wilt maken voor een fris parfum merk of zomerkleding, is een dikke bijsluiter in tijdschriften eerder ongepast. Een dunnere papiersoort die prettiger aanvoelt, is hier meer geschikt. Een ander voordeel van het lagere gramsgewicht: in veel gevallen vermindert het lagere gewicht de verzendkosten. Vooral als je veel brieven verstuurt is dit een niet te onderschatten aspect. Het maakt dan soms letterlijk een postzegel verschil of je voor 80 g of 120 g offsetpapier kiest. Maar zoals met alle producten, moet je de kosten/baten-factor afwegen en beslissen hoe jij jezelf en jouw bedrijf wilt presenteren.
Benieuwd naar onze mogelijkheden? Neem gerust eens een kijkje in ons papiermagazijn en laat je verrassen door de vele mogelijkheden!